Tre sätt för en gurkproducent att optimera sin produktmärkning

Olive Pickle, en ledande producent av pickles och paprika, effektiviserar produktionen med hjälp av MPERIA-märknings.

Sammanfattnin

Mt. Olive Pickle har försett kunder i mer än 95 år med produkter. Man producerar årligen miljontals lådor pickles och paprika i sin 300 000 kvm stora anläggning. Tio produktionslinjer producerar både små och stora förpackningar av Mt. Olive Pickle-märkta produkter men även produkter från tredje part.

Företaget fann att sin daterade märkningsutrustning krävde betydande underhåll och inte gav den flexibilitet som behövdes för de olika förpackningarna. Dessutom var streckkoderna som skrevs ut ofta korrupta och inte alltid läsbara, detta orsakade problem med logistiken och man riskerade att bli nekade av sina kunders distributionscenter. Behovet av en lösning var stort och man analyserade marknaden på en säkrare och bättre lösning.

Läs hela vår case story här.

“Vi tittade på 3 eller 4 andra företag och andra lösningar, men vi valde Matthews av flera olika skäl. Nummer 1, vi gillade deras teknik. Vi gillade patronsystemet, för varje gång vi bytte patroner fick vi ett nytt skrivhuvud installerat. Vi gillade deras olika alternativ och de anpassningen vi kunde göra för att passa oss. Matthews arbetade med oss under hela projektet och vi kunde göra de anpassningar som vi behövde göra. Jag tyckte att kundservicen och lösningen var utmärkt! Det fanns flera anledningar till att vi valde Matthews.” – Larry Beckman, VP of Manufacturing, Mt. Olive Pickle Company, Inc.

Se själv

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

Utmaningen

Mt. Olive Pickle stod inför problem med oläsliga streckkoder och en opålitlig märkningsutrustning som dessutom var dyr att underhålla. Den gamla skrivaren hade igensatta ventiler som orsakade linjer i deras streckkoder vilket gjorde dem oläsliga. Det äldre systemet var oflexibelt och tvingade Mt. Olive blev tvungen att använda två olika uppsättningar skrivare för att möta de krav de olika förpackningarna krävde. Dessutom ville deras kunder ha en bättre utskrift som gjorde det möjligt att skanna streckkoder från ett större avstånd.

Lösningen

Matthews Marking Systems (Matthews) arbetade med Mt. Olive Pickle för att installera MPERIA

L-seriens bläckstråleskrivare på tio av Mt. Olive Pickles tillverkningslinjer. De stichade L1 TIJ-skrivarna ger en högupplöst 50 mm märkyta på båda sidor av sina förpackningar. Lösningen inkluderar även den intuitiva, lättanvända MPERIA-kontrollenheten på varje produktionslinje samt ABIS ”bulksystem” för bläck, vilket ger Mt. Olive Pickle möjlighet att köra nästan oavbrutet.

“Vi arbetade med dem för att installera L-Serie skrivaren och den har visat sig vara mycket, mycket pålitligt, enkel och med mycket bra streckkoder.” – Larry Beckman

Till skillnad från den gamla utskriftstekniken som krävde två olika uppsättningar skrivare, en skrivare för mindre förpackningar och en skrivare för större förpackningar. Med MPERIA L-seriens lösning kunde man endast använda en skrivare till all märkning. Detta förbättrade effektiviteten avsevärt samtidigt som underhållsbördan minskade avsevärt.

Tre sätt Mt. Olive Pickle Pepped Up Produktion:

 

1.Behovet av att märka om förpackningarna försvann och andelen förpackningar som inte kunde skannas minskade kraftigt

Skarpa, tydliga och läsbara streckkoder från Matthews L-serien gav Mt. Olive Pickle exakt vad de och deras kunder i distributionsledet behövde. Förpackningar med pickles behövde inte märkas om på grund av dålig utskriftskvalitet, vilket gav Mt. Olive Pickle en produktivitetsökning samtidigt som kvaliteten ökade i distributionscentralerna.

“Vi såg en minskning av stilleståndstid på 70–75% i bara relaterat till skrivarna. Och sedan minskade vi förmodligen våra insatser relaterade till utskriftsproblem med 80% bara genom att byta till den nya tekniken. ” – Larry Beckman

2.Betydande underhållsbesparingar.

Till skillnad från det äldre märkningssystemet som krävde regelbunden övervakning och underhåll är MPERIA L-serien otroligt enkel att underhålla. Byte av skrivarpatron innebär ett nytt skrivhuvud varje gång, vilket löser det största problemet med det äldre systemet.

“Med det tidigare utskriftssystemet hade vi en tekniker som spenderade förmodligen 90% av sin tid på att bara underhålla skrivarna. Med det nya Matthews-systemet kan den personen fokusera på annat underhåll och skrivarens underhållsbehov kan skötas av operatörerna på linjen.” – Larry Beckman

3. Förbättrad flexibilitet.

Matthews L1-skrivarhuvuden är mycket kompakta och har fördelen med att kunna sättas ihop till en stor skrivyta som möjliggör stora och exakta utskrifter. Mt. Olive Pickle tar bort en överflödig uppsättning skrivare och använder L1 till all märkning på linjen.

“Matthews erbjöd oss ett system som gav oss en mycket stabil streckkod… varje patron skriver ut en rad på 12,5 mm, genom att sätta ihop dem tillsammans (stitcha) når vi en total skrivhöjd på 50 mm på våra förpackningar.” – David Martin, projektledare, Mt. Olive Pickle Company, Inc.

Flexibiliteten hos den nya tekniken gjorde det möjligt för Mt Olive Pickle Company att samla alla olika märkningskrav för kartonger och brickor i ett enda tryckområde. Detta minskade antalet utskriftssystem som krävdes.

“”Tidigare brukade vi använda två olika uppsättningar skrivare, vi använde en uppsättning skrivare för en mindre förpackning och vi använde en andra uppsättning skrivare för en större förpackning. Genom att gå till det här systemet kunde vi använda en skrivare till all märkning på linjen.” – Larry Beckman ” – Larry Beckman

Resultatet

Mt. Olive Pickle kunde uppnå en 30% minskning av kostnaden per märkning på sina förpackningar efter installation av MPERIA L-seriens lösning. Dessutom upplevde de en 70-75% minskning av stilleståndstiden direkt kopplat till bytet av skrivare samt en minskning med nästan 80% i märk relaterade problem jämfört med det äldre systemet.

“Enbart genom bläckbesparingar kommer vi att få hela kostnaden som investeringen kostade avbetalat om två och ett halvt år. Det finns dessutom en enorm mängd besparingar i form av underhållsminskning och besparing av arbetstimmar… Jag skulle absolut rekommendera Matthews! Installationen, kostnadsbesparingarna och supporten vi får från deras tekniska supporttjänster – har varit fantastisk, det har varit fantastiskt.” – David Martin

Snabba svar och snabb tillgång till kundservice och tekniska tjänster säkerställde ett positivt resultat för Mt. Olive.

“Matthews har varit mycket uppmärksamma på våra behov, snabba i att ge hjälp och finnas till när vi behöver dem. Jag har varit mycket nöjd med hela Matthews-systemet. Både kundservice, tillförlitligheten hos utrustningen och kvaliteten på utskriften som vi får ut ur deras system.” – Larry Beckman

 

“Kundtjänsten är fantastisk.  Jag kan ringa min lokala tekniker och få tag i honom i telefon innan han träffar en annan kund, han är tillräckligt lokal för att ibland kunna komma in samma dag. Smidigheten med att kunna ta en back-up och skicka in till Matthews tekniker vid problem snabbar på felsökningen. Ibland är det en kort fördröjning, men jag kan normalt fortfarande få svar inom samma dag.” – David Martin

Relaterade länkar