Märkning för bilkomponenter

Case
Branschledande tillverkare av ståldelar till fordon sökte ett sätt att märka alfanumeriska tecken på skenor till lastbilsramar som tillverkas i deras anläggning i Roanoke, Virginia. När skenorna har formats måste de märkas på tre sidor medan de transporteras till ett utelager. Märkningen gör att truckförare snabbt och enkelt kan hitta rätt produkt när skenorna hämtas från lagret för leverans. Deras krav omfattade:

Skrivhuvuden som kan märka variabla alfanumeriska data i flera kombinationer
Möjlighet att producera en väl synlig, skarp märkning med hög kontrast som är tillräckligt stor för att kunna läsas på avstånd
Bläck som fäster på stål
Tandemarbete hos de tre skrivhuvudena för märkning och återgång till startläge när produkten har passerat förbi
Universell kontrollenhet för att hantera och styra skrivhuvudets rörelse, märkning vid rätt tillfälle och val av meddelande

Matthews lösning
Matthews team rekommenderade tre enheter av märkningssystemet i VIAjet™ V-serien med stora tecken och Drop on Demand (DOD) placerades i en formation med en enhet överst, en till vänster och en till höger. Dessa tre 32-ventilers 8000+-skrivhuvuden installerades linjärt mot transportbandet. Matthews-skrivhuvudena har mikroventilteknik som sänker bläckförbrukningen, samtidigt som de producerar högkvalitativ, tydlig märkning från 0,125 till 5 tum vid höga hastigheter. Det rekommenderade bläcket – SCP-901A – är utvecklat för att fästa vid stål och tåla extrema miljöer, inklusive utomhuslagring. Skrivhuvudenas rörelser för märkning styrs pneumatiskt av MPERIA, Matthews automatiseringsplattform för märkning och kodning. MPERIA samverkar även med transportbandets PLC-system för att synkronisera märkningen med aktiveringspunkter medan skenan transporteras i upp till 135 fot mer minut. MPERIA kommunicerar dessutom med anläggningens MES-system (Manufacturing Execution System) för att erhålla rätt meddelandedata för en viss produktionskörning.